KunstKoncert for 4-6-årige / Lørdag d. 6. aug. 2022

Caroline Trier Madsen, cello
Erik Schwarzbart, billedkunstner
Laila Mortensen, billedpædagog

Musikerne Anna Klett, Hanne Tofte Jespersen, Caroline Trier Madsen og billedkunstner Charlotte Troldahl ved KunstKoncert for børn 2021

Kom til KunstKoncert, hvor du får lov at skabe dit eget kunstværk, høre smuk klassisk musik og se en professionel kunstner lave et værk fra bunden.

Kan man male musik? Eller spille en farve?
Det kan du finde ud af til KunstKoncerten, hvor du møder billedkunstnere og en trio af professionelle klassiske musikere, der alle sammen hjælper dig med at lave et flot kunstværk.

Mens den klassiske musik spiller, kan du både opleve en billedkunstner skabe et helt nyt kunstværk og samtidig selv være kunstner. Børnene får udleveret tegnegrej og skal derefter, med afsæt i musikken og billedkunstneres proces og værk, selv skabe deres egen billedkunst.
Vores dygtige billedpædagog hjælper gerne til, men det er også i orden blot koncentrere sig om sit eget værk, nyde musikken og være kreativ.

Erik Schwartzbart fortæller:
” I den interaktive proces mellem musiker og billedkunstner sker der en konstant vekselvirkning mellem, at musikeren styrer billedets udvikling med rytme og toner, og billedkunstneren styrer musikken med farver, former og temperament. I sekvenser sker det helt fantastiske, at de to kunstarter får fælles hjerteslag.”

Udstilling
Ligesom den professionelle billedkunstneres værk, bliver din kunst også udstillet i en ægte kunstudstilling hos KunstSmedjen på Musicon.

Som kulmination på rækken af KunstKoncerter, afholdes en udstilling på KunstSmedjen, Musicon, hvor værker fra både børn og de professionelle billedkunstnere vises frem.

Ferniseringskoncerten afholdes d. 20. august 2022 kl. 13-14 hos KunstSmedjen, hvor alle de mange flotte kunstværker bliver udstillet. Tag din familie og venner med og vis dit flotte værk frem.

Arrangementet henvender sig primært til børn der er 4-6 år og deres familier, men er også åben for andre interesserede.

KunstKoncert for 9-12 årige fredag d. 5. aug. 2022

KunstKoncert for 6-8 årige lørdag d. 13. aug. 2022

KunstKoncerter for børn støttes af Spar Nord Fonden, Roskilde Kommune – Alle Tiders Musikby og DMF-Roskilde

Download plakat

Hanne Tofte Jespersen, komponist, sanger, pianist, med baggrund i både klassisk og verdensmusik. Hanne har stået i spidsen for mange projekter, hvor børn og unge arbejder sammen med professionelle musikere. Bl.a. Hvis Landet Kunne Tale 2014-17 i Roskilde Kommune, hvor 4-5 årige lokkede musik ud af jorden og var med til at opføre den. Fra 2013 Farvespillet, uropført i DR Koncerthuset efter at have vundet i DR Musikariets konkurrence om nye musikalske fortællinger.Vibrandring, nyt vandringsbaseret projekt med unge og sinfonietta, som skal opføres september 2021 ved Nordiske Musikdage på Færø- erne. Insektudsigten, over 100 opførelser fra 2004. Uddannet v/Københavns Universitet med hovedfag i musik og sidefag i film; organist fra Sjællands Kirkemusikskole. musicforthemysteries.org/

Anna Klett, klarinettist, uddannet fra Solistklassen på Det Kgl.Danske Musikkonservatorium (DKDM), hvorfra hun havde debut i 1994. Anna er fast medlem af bl.a. Athelas Ensemble og Figura Ensemblet, hun er medstifter af det færøske kammerorkester Aldubáran; hun spiller også tango i TangoCatz. Figuras virke omfatter mange projekter for børn. En fremragende klarinettist og utrolig vidtfavnende musiker, som mange nutidige komponister står i gæld til i kraft af Annas engagement i samtidens musik. Hun har tidligere arbejdet sammen med Hanne Tofte Jespersen i Farvespillet.
Caroline Trier Madsen, cellist, uddannet fra DKDM med efterfølgende studier i barokcello i London og Barcelona. Mødet med den legendariske Suzukicello-lærer Anja Maja førte hende i 2008 til studier i Helsinki og en stilling som cellolærer ved Det Danske Suzuki Institut i Kbh. Her leder hun cellofaget og underviser 35 børn i cello sideløbende med sin freelance virksomhed bl.a. som barokcellist. Hun er ofte solist og kammermusiker i DK, Sverige og også uden for Europa. Caroline var med i flere Hvis Landet Kunne Tale projekter.

Helle Hove er kunsthåndværker og billedkunstner. Hun har siden 1996 arbejdet med både permanente udsmykninger og midlertidige kunstbegivenheder. Interaktion er ofte et vigtigt element i hendes værker og hun har lang erfaring med at inddrage alle aldersgrupper, når hun inviterer publikum til at deltage i værkerne. Hove har modtaget hædersbevisninger og legater bl.a. adskillige fra Statens Kunstfond.

Erik Schwarzbart, Billedkunstner/Billedpædagog. Oprindelig uddannet Litograf og Kunstpædagog. Arbejder personligt i maleri, skulptur, installation, grafik, foto og digitale medier.
Som leder af Kunstskolen MusiconArt og leder af kulturhuset KunstSmedjen har Erik Schwarzbart de sidste 12 år været dynamo for udviklingen af den kunstnerisk kreative del af Musicon i Roskilde.
Den kunstneriske formidling har været en stor drivkraft i projekter med musik, teater og billedkunst i skole og daginstitutioner, lilleskoler, ungdomsklub og på opholdssteder for unge. Ved Schubertiaden 2014 blev elever fra flere af Roskildes skoler guidet til at lave håndlavede musikplakater, bygget op over Schuberts musik. De blev opsat i hele Roskilde.
Har i en årrække lavet ”ArtDialogue”-projekter med musikere og billedkunstnere i Letland, Polen, Færøerne og Danmark.

Laila Mortensen, uddannet pædagog og senere Gestaltterapeut. Har siden 2016 modtaget supervision hos billedkunstner Mia Willaume og Niels Valentin. Laila har i løbet af 2017 haft solo-udstillinger hos virksomheder i Roskilde såsom Kaffeekspressen og Øjenklinikken Hestetorvet samt en stand på Musicon Kunst Festival.
Siden 2015 har Laila arbejdet med temaet net-Værker. Processen og værkerne minder meget om celle-strukturer der findes i alle levende organismer. Samtidig illustrerer net-Værkerne også de mange lag af psykiske strukturer, der har udviklet og formet sig gennem livet, de strukturer der gør os til de individer, vi hver især er. På den måde er der en dobbelt betydning i net-Værkerne.
Laila har gennem processen arbejdet med både maleri, Gelli print, tusch-tegninger og mix media.
Laila har altid været meget passioneret i at udvikle børns kreativitet. Når hun underviser i billedkunst, bliver børnenes egne ideer -små og store- udforsket og bearbejdet gennem billedkunstens mange muligheder.