POSEIDONKVARTETTEN og Andreas Brantelid / 8.11.2017

Schubert strygekvintet i C-dur D 956

Download program
Download flyer

Rachel Yatzkans værks “Hathor” uropføres af Poseidonkvartetten.
Rachel Yatzkan musik udfoldes i et entuitivt rum, hvor det enkelte lille fragment transformeres til nye karakterfulde former, men samtidig beholder sin egenart så også helheden i værket fastholdes, dette opleves meget klart i værket Ethnisica for soloklarinet. Ved koncerten i Roskilde Musikforening november 2017 opfører Poseidonkvartetten også en strygekvartet af Brahms og lige på det punkt kan man (uden sammenligning med musikken iøvrigt) finde en parallelitet på tværs af tid og rum mellem disse to komponister. Desuden opføres også ved koncerten Schuberts strygekvintet hvor Poseidonkvartetten suppleres med Andreas Brantelid

Rachel Yatzkan om værket:
Arbejdstitel: Hathor – varighed 6 min for strygekvartet (2 violiner, bratsch og cello).
I sidste måned var jeg i Timna Parken, i den nordlige del af Sinai ørken. Her blev jeg fanget af kobberminernes form, og Hathors (Chatchor) tilbedelses ceremonier. Når man kommer ind i minerne, kan man se mærker af hamre og mejsler lavet af de egyptiske arbejdere for ca. 4000 år siden. Jeg kunne tænke mig, at bruge både minernes form og den religiøse sindstilstand, man møder der, i min komposition.

Poseidonkvartetten består af fire førende og yderst erfarne kammermusikere og solister.
De dannede sammen POSEIDONKVARTETTEN i 2007. Siden har kvartetten spillet koncerter i de fleste af Danmarks musikforeninger og koncertsale samt spillet koncerter i Sverige.
Kvartetten udgav i 2011 en cd med strygekvartetter af Schumann og Ravel.

Kvartettens medlemmer oplever, at de i deres samspil og samarbejde har en unik fælles forståelse for, hvordan musikken skal fortolkes, fraseres og formidles til publikum.
Kvartettens navn er taget efter guden for havet og naturkræfterne, hvilket symboliserer de fire mu-sikers stræben efter at få stemninger og kontraster frem i musikken fra vildskab, temperament og brusende bølger til ro, indadvendthed og blikstille hav.

1. violin : Jon Gjesme.
Han har været solist med de fleste norske symfoniorkestre samt nogle af de ledende orkestre i Norden og USA.
Han har 20 års erfaring som koncertmester fra Det Kongelige Kapel, Oslofilharmonien og Copen-hagen Phil hvor han er konsertmester nu. Han har ledet projekter med flere kammerorkestre i Nor-den og har de senere år som dirigent stået i spidsen for bl.a. Copenhagen Phil, Lithuanian State Symphony Orchestra og Berlin Sinfonietta.

2. violin : Christine Enevold.
Koncertmester for 2. violingruppen i Danmarks Underholdningsorkester. Har igennem hele sin mu-sikerkarriere været meget aktiv på den danske kammermusikscene. Hun har i solist, kammermusik og kammerorkestersammenhæng turneret i Europa og USA. Desuden er Christine en aktiv violin-underviser af talentfulde børn og unge.

Bratsch : Ettore Causa.
Ettore er bratsch-professor på Yale University i USA.
Han er desuden en aktiv kammermusiker og solist i både USA og Europa.
Han vandt i 2000 både Schidlof-prisen og Barbirolli-prisen for “the most beautiful sound” i den pre-sigefyldte Lionel Tertis Internationale Bratschkonkurrence i England.

Cello : Ingemar Brantelid.
Solocellist i det Kongelige Kapel igennem hele sin musikerkarriere. Har desuden været/er særde-les aktiv på kammermusikfronten og har således indgået i diverse ensembler. Han har spillet kon-certer i hele Europa samt Syd-Amerika og Australien.
Ingemar er kunstnerisk leder for Ekestad Kammermusik festival i Sverige.

Cellisten Andreas Brantelid er valgt til P2 Kunstner 2017. Det er blot den seneste af de mange udmærkelser, han har fået siden sit gennembrud for godt ti år siden.

I 2006 vandt han Eurovisionens konkurrence for unge solister.
I 2007 vandt han den nske Paulo Cellokonkurrence og i 2008 udnævnte den engelske radio, BBC, ham til New Generation Artist. I 2009 modtog han Kronprinsparrets Kulturpris og i 2015 den største pris, der gives til danske musikere, nemlig Carl Nielsen Legatets hæderspris på 600.000 kr.
Andreas Brantelid har optrådt i Europas fineste sale, bl.a. Wigmore Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam og Musikverein i Wien. Han giver ca. 100 koncerter om året og er altid på vej til næste optræden et nyt sted i Europa, USA eller Asien. Til december skal han på turné i Kina sammen med London Filharmonikerne.

Andreas Brantelid er 29 år og har spillet cello, siden han var tre. Bare 14 år gammel debuterede han som solist med Det Kgl. Kapel. Han har indspillet tre cd’er, og lige på trapperne er et nyt album med Faurés cellosonater, lavet sammen med den norske pianist Christian Ihle Hadland. Andreas Brantelid spiller på en uvurderlig Stradivarius-cello fra 1707, der udlånes til ham af en velhavende, norsk kunstsamler.