TRIO ISMENA / 07.02.2017

Himmelev Sognegård
Fynsvej 69, 4!000 Roskilde
Tirsdag den 7. februar 2017 kl. 19.30

Entré: 125 kr. for ikke medlemmer (unge under uddannelse 60 kr. – under 16 år gratis)

PROGRAM:
Trio Ismena
Monika Malmquist, violin Ida Nørholm, cello Christine Raft, klaver

Joaquin Turina
(1882 – 1949)
Klavertrio nr 2 op. 76 i h-mol (1933)
Lento – Allegro molto moderato
Molto vivace
Lento – Andante mosso – Allegretto

Pelle Gudmundsen – Holmgreen
(1932 – 2016)
“Moments Musicaux” for violin, cello og klaver (2006)

Anton Arensky
(1861 – 1906)
lavertrio nr 1 op. 32 i d-mol (1894)
Allegro moderato
Scherzo. Allegro molto
Elegia. Adagio
Finale. Allegro non troppo

Joaquin Turina (1882 – 1949) Spanien havde sin store musikalske “guldalder” i renæssancen, i de følgende århundreder overskygget på den internationale scene af de herskende stilarter fra Italien, Frankrig og de tysktalende lande. Det var ikke før genfindelsen af de musikalske rødder i folkemusikken og brugen af den i kom-positionsmusikken (sammenfaldende med/i forlængelse af nationalstatens opståen i det 19. århundrede) at Spanien igen fandt sin egen stemme med komponister som Albéniz, Granados. Det var Albéniz, som havde forbindelserne til det parisiske musikmiljø, som gjorde muligt for den unge Joaquín Turina at studere komposition i Paris og der få udgivet sine første værker. Under opholdet i Paris, lærte Turina nye franske komponister, og med det den impressionistiske stil, at kende såsom Debussy, Ravel og Fauré. Det gav en prægnant påvirkning af hele hans livsværk, Turina skrev en overvældene mængde kammermusik adskillige klavertrioer, strygekvartettter og sonater mm.
Turina’s Klavertrio nr 2 op. 76 i h-mol fra 1933 er et livligt, stemningsfuldt og klartfattet værk både med associationer til den romantisk klavertrio-tradition og sin samtid med dets harmonik og klangfarver. Af musikalske grundelementer i kompositionen med klart med spanske rødder, kan nævnes II. sats – en scherzo komponeret i en typisk spansk danserytme i 5/8. Dog – selv når Turina minder mest om de franske komponister, som inspirerede ham, er det værd at bemærke, at både Debussy og Ravel var optaget og “indfanget” af Andalusiens klang- og folkemusikalske verden, hvis stemninger og musikalske sprog Turina kunne låne fra selvfølgeligt og helt autentisk.

Pelle Gudmundsen-Holmgreen (1932 – 2016) er en af de helt store danske komponister fra det 20. århundrede, lige til sit sidste gav han os store værker afsluttende med uropførelsen af hans sidste strygekvartet på Klangfestivalen i København juni 2016 blot fjorten dage før sin død. Han ejede en forunderlig humor i sin musik med et stort klar- og udsyn. Om aftenens værk fortalte han: En ven af os – Helge Nielsen – besluttede at forære sin livsledsager Ida Haugsted et stykke ny musik (af mig), idet han “sandt for dyden ikke havde overøst hende med gaver hidentil”. Et usædvanligt initiativ jeg kun kunne bifalde. Da jeg vidste Ida satte særlig pris på Schuberts Arpeggione Sonate, besluttede jeg at glæde hende med citater herfra – tilsat stumper fra samme mesters Moment Musicaux. Det var en tvivlsom ide eller meget vanskelig opgave. Den særlige Schubert tone eller karakter eller lads os bare sige “stemning”, som jeg må formode er den dybereliggende årsag til Idas erklærede svaghed for Schubert, ødelægger man ved at klipe ham i småstykker. Og det var just det jeg gjorde. Citaterne er af begrænset længde, blandes og lægges oven i hinanden. Ida vil komme til at savne sin Schubert – men får jo så til gengæld en anden – og ny.

Anton Arensky (1861 – 1906) blev født i musikelskende rig familie tilhørende overklassen i Novgorod en af Ruslands ældste og historisk vigtigste byer. Anton Arensky var et musikalsk vidunderbarn, allerede som niårig havde han komponeret et betydeligt antal sange og klaverstykker. I 1879 flyttede han sammen med sin familie til Skt. Petersborg hvor han påbegyndte sine kompositionsstudier ved Skt. Petersborgkonservatoriet hos Rim-sky-Korsakov (som også var kompositionslærer for Igor Stravinsky). Efter at have færdiggjort sine studier fra i 1882 blev Arensky professor i komposition på Moskva Konservatoriet, blandt hans elever finder man Aleksandr Skrjabin og Sergei Rachmaninov. I årene 1895-1901 vendte Arensky tilbage til Skt. Petersborg for at blive kunstnerisk leder for det kejserlige kor. Herefter levede han, frem til sin død af tuberkulose blot fem år senere, som fri kunstner som koncerterende pianist, dirigent og komponist.

Trio Ismena har fejret deres 10 års jubilæum og er i dag et veletableret ensemble på den danske kammer-musikscene. Efter de gik sammen som trio i 2004, har Monika Malmquist (violin), Ida Nørholm (cello) and Christine Raft (klaver) begejstret publikum med deres musikalske indlevelse og seriøsitet.
Trioen har markeret sig som prisvindere i både Danmarks Radios P2 kammermusikkonkurrence i 2009 og i Trondheim International Piano Trio Competition 2007 og er siden blevet et efterspurgt ensemble med omfattende koncertvirksomhed i Danmark og udlandet. Trio Ismena har således spillet koncerter i bl.a. USA, Kina, Tyskland, Spanien, Holland, England, Frankrig, Italien, Letland og Norden.
Trioen har søgt at videreudvikle sig som ensemble gennem intense studier.
Først hos professor Tim Frederiksen, og i 2009 påbegyndte Trio Ismena 2 års overbyggende studier i kammermusikklassen på Escuela Superior de Música Camara Reina Sofia i Madrid med lærere som Menahem Pressler fra Beaux Art Trioen, Professor Ralf Gothoni og pianisten Bruno Canino.
Trioen er alsidig i sit repertoirevalg, og interessen for ny musik har ført til spændende og udviklende samarbejder med nulevende danske komponister.