Koncerter byder på tre uropførelser og den sætter Palæhaven og Palæfløjen i spil en musikalsk interaktion.
Anders Hvidberg-Hansen: Nord møder Syd
Benjamin Ømann: Krads
Gertie Johnsson: Bagvand
Gertie om sit værk Bagvand:
”Det er lige en aften til en sang,” tænkte Mumrikken.
”Til en ny vise, som skal indeholde én del forventning,
to dele forårsmelankoli
og ellers bare grænseløs henrykkelse over at få lov til at vandre og være alene.”
(Fra Forårsvisen, 1962)
Med afsæt i idéen om frihed som et næsten ophøjet grundlag for kreativitet dykker musikken ned i et fugtigt mørke af nordisk muld og finder på vejen frem til en ny fællesnordisk tone.
Værket forvilder sig ind i inspirationens og fantasiens verden, hvor musikere og publikum møder ensomheden og forstår, at selvbedraget er en livsnødvendighed for kunstneren.
Musikken bliver spillet på en bund af ord, der dels understøtter, dels forstyrrer oplevelsen. Teksten er blevet til i et samarbejde med den unge digter, Kajsa Balk-Møller.
Jeg skriver musikken for forskellige basfløjter og dynamisk altfløjte samt slagtøj af træ, skind, pinde og sten. Alle instrumenter vil være akustiske, uforstærkede, og uden digitale hjælpemidler. Fem medlemmer af Roskilde Renæssanceband deltager i koncerten.
Jeg inddrager komponenter af Benjamin Ømanns og Anders Hvidbergs værker som en mulig vej ud af ensomheden.
”Friheden til at være ensom
kan give indsigt og lyst til at skabe,
men den kan også blive fuldstændig tom, meningsløs og stillestående.
Et bagvand.”
(Tove Jansson, 1950)
Benjamin om sit værk Krads:
“et stykke for præpareret trommesæt, blokfløjter og slagtøj samt samplepads, spolebånd eller andet afspilningsmedie.
Der vil benyttes udvidede teknikker for instrumentgrupperne og inkorporeres samples af nærlyde af instrumentgrupperne.
Stykket kommer blandt andet til at bestå af forskellige klange og klangflader der på muterende vis væver sig ind og ud af hinanden over tid. Undervejs vil der opstå rytmiske udfoldelser, og der vil blive arbejdet særligt meget med teksturen og det klanglige.
Musikkens struktur kommer til at følge en blanding af traditionel notation og anvisninger til musikerne. Improvisation vil være en del af projektet.
Udtrykket bliver et arbejde mellem det perkussive og det klanglige, densiteten og transparensen – blokfløjte og slagtøj.
Jeg tænker at passager gerne må have en rytmisk karakter, men med svævende melodiske linjer og klange, som skyernes transformerende rejse over Jorden i himlens blå, med solens gyldne, snart røde, somme tider pinke nuancer. Snart badet i mørket som grå silhuetter, med stjernehimlen funklende over de øverste skyers isse, hvor ekkoet af ensomme kometer fortæller astronomiske historier fra forgangne tider…”
Anders Hvidberg-Hansen er selvlært musiker og komponist født 1974 i Roskilde.
Lærer ved Roskilde Musiske Skole
Som musiker er hovedinstrumenterne alverdens slagtøj især afrikansk og sydamerikansk percussion. Han komponerer nordisk verdensmusik under navnet oro liquido samt kontemporær slagtøjsmusik, som ofte har rod et bestemt geografisk sted, er inspireret af en person eller beskriver en tilstand.
Benjamin Ømann, slagtøj og komponist f. 1989 er uddannet ved Rytmisk Musikkonservatorium 2016, slagtøjslærer ved Roskilde Musiske Skole. Har spillet ved Roskilde Musikforening og Roskilde Kunstforenings Palæhavekoncerter siden 2012.
Har haft uropførelser og koncerter i Estland, USA, Danmark, Frankrig, Italien og Rusland
Hans projekt Human Rituals & Robotism havde sin debut december 2016.
Bands:
2016- Human Rituals & Robotism;
2016- SFINX
2012-2014 Mathilde Savery Band;
2011-2012 Doktor Doktor