Koncerten er i tre dele og byder på et væld af ny musik:
I.
Palæhaven – Talking Drum Duoog Acqualuna Hvidberg-Carriere
PANTHEON I + II(uropførelse) af Anders Hvidberg-Hansen
Anders Hvidberg-Hansen & Acqualuna Hvidberg-Carriere: battiloro handpans
Benjamin Ømann: gongs og udu
TROMMEREJSE(uropførelse) af Benjamin Ømann
En udvidende musikalsk rejse i abstrakte landskaber. Verdener vi kun rummer i vores fantasi – vi har aldrig været der. Uendeligheder og sorte huller. Det lille menneske overfor det kolossale.
Benjamin Ømann trommesæt og elektronik. og elektronik
KOLOMASHIE REVISITED(trad. Ghana, arr. Anders Hvidberg-Hansen)
Anders, Acqualuna og Benjamin: kolomashie trommer
Elever fra Musikklassen på Østervangsskolen: håndklap og stemmer
Anders om PANTHEON I + II:
Publikum bliver bogstaveligt talt lagt ned i denne meditative refleksion over begrebet pan-teisme.
Pantheon I (med undertitlen ‘La Chiesa’) er en klanglig oversættelse af det menneskelige møde med både det fysiske rum samt den åbning mod gudernes verden, som det snart 2000 år gamle tempel Pantheon i Rom manifesterer.
Pantheon II (med undertitlen ‘Il Lago’) undersøger den dobbelte halvkugle i vulkansøens genspejling af himlen – et eksempel på en af naturens/universets evige dialoger med sig selv.
II.
Musikalsk vandring – publikum & TalkingDrum Duo via Domkirkepladsentil Roskilde Gymnasium
Publikum bliver inviteret med på en musikalsk vandring via rytmer fra Cape Coast, Ghana. Kolomashie introduceres, et optog formes og sættes i bevægelse. Vi forlader nu havens uskyld og møder markedspladsens liv. Kirken krydses, og vandringen kulminerer ved indgangen til kundskabens palads.
III.
Salen, Roskilde Gymnasium – Gertie Johnsson og Vera Stæhr blokfløjte,
Orker fra Roskilde Renæssanceband under ledelse af Gertie Johnsson, Talking Drum Duo
LABYRINT 1 og 2; CIRKEL(uropførelse) af Frederik Ømann
KARIBUSHI KIRI UTA–japansk folkemelodi, solist Vera Stæhr blokfløjte
HØJT HÅR(uropførelse) af Gertie Johnsson
Frederik om LABYRINT 1 og 2; CIRKEL:
Tab og tilblivelse. Labyrinten indeholder begge. Hvert øjeblik opstår noget nyt, mens det gamle forgår. Det er næsten umuligt at finde tilbage til det, som var. Labyrinten er en af livets betingelser. Når man igennem en labyrint, forgår den, den eksisterer ikke længere, den forlades. Men hvis livet er labyrinten, og labyrintens løsning og ophør er livets vilkår, kommer begrebet labyrint automatisk til at hænge sammen med begrebet skæbne.
Værkerne Labyrint 1 og 2 handler om denne forløsning og om manglen på samme. Vi bevæger os alle i det mørke og kæmper mod labyrintens kompleksitet og luner og søger en udvej, som vi måske aldrig finder. Labyrint 1 er stringent med skarpe hjørner og lige veje i mange retninger. Labyrint 2 er udvidende og rummer kaotiske ruter med uafsluttede blindgyder.
Cirkel står i kontrast til Labyrint 1 og 2. Den ensomme gang mod forløsning kan gå i ring – man vender tilbage til udgangspunktet. Det er et paradoks, at man på en gang ikke kommer nogen vegne og samtidig ikke kan gribe øjeblikket og forblive i det, eller vende tilbage til det, når først det er tabt. På den anden side er cirklen et billede på det at vende tilbage til sig selv – det at vænne sig til det simple, det enkle. Man vender på denne måde tilbage til den simple unicursale labyrint, der kun har en vej – en vej man blot skal lade sig føre af.
De tre stykker blev til ved en workshop ved Københavns Musikteater i 2011. Workshoppen var et crossoverprojekt, hvor forfattere, scenekunstnere og musikere sammen udviklede forskellige projekter. Stykkerne er et forsøg på at overføre den labyrintiske stemning til lyd. Man ved, hvordan en labyrint ser ud, men hvordan lyder den?
Gertie om HØJT HÅR:
Højt Hår for fløjter, slagtøj og stemme er skrevet i 2019 og dedikeret til Orker fra Roskilde Renæssanceband og Talking Drums.
Højt Hår udvikler sig fra forsigtige dryp af flyvske, usammenhængende musikalske fragmenter, der kastes omkring i rummet. Disse fragmenter samler sig gradvist til et rytmisk lydtæppe og destilleres ned til den enkle melodi, der er den underliggende tone gennem hele værket.
Værket er inspireret af den middelalderlige hymne, Pange Lingua Gloriosi (Fortæl, tunge, mysteriet om den glorværdige)med tekst af Saint Thomas Aquinas (1225-1274).
[lgc_column grid=”100″ tablet_grid=”100″ mobile_grid=”100″ last=”true”]
Gertie Johnssoner uddannet i blokfløjte og sang fra Det kongelige danske Musikkonservatorium, Indiana University School of Music og Koninklijk Conservatorium Den Haag. GJ er aktiv solist og kammermusiker med koncerter i hele Europa samt USA, Sydamerika og Mellemøsten og har flere TV-, radio- og pladeindspilninger på CV´et.
Hun har specialiseret sig i musik fra middelalderen og renæssancen, både den noterede og den improviserede musik, og har undervist og holdt workshops over hele verden.
Gertie forholder mig både reproducerende og kompositorisk til musikken, som hun siger:
‘Musik er eventyr, og det er befriende at kunne skabe den selv og fortælle lige netop de historier, jeg synes skal fortælles. Krydsfeltet mellem musikken og andre kunstarter giver mig næring, og jeg forsøger altid at implementere flere udtryksformer i mine koncerter.’
Gertie underviser på Roskilde Musiske Skole og dirigerer og er medstifter af Roskilde Renæssanceband, som mønstrer 50 til 60 unge entusiastiske musikere. Siden 2014 har hun desuden undervist i komposition for unge mennesker i Region Sjælland.
[/lgc_column]
ORKER (fraROSKILDE RENÆSSANCEBAND) består af talentelever fra Roskilde Musiske Skole og MGK-elever.
Orker – alle blokfløjte
Vera Stæhr (solist)
Cecilie Sønderskov Hansen
Bettina Wimmer
Louise Stuhr
Line Dyhr
Clara Langer
Dina Aaslyng Dall
Johanne Franck
Julie Gerup
Ellen Fabricius Harms
Frederikke Rasmussen
ROSKILDE MUSIKKLASSE PÅ ØSTERVANGSKOLEN medvirken bliver en del af den koncertens publikumsinteraktion, hvor publikum i et ‘her og nu’ bliver inviteret til at spille med i KOLOMASHIE REVISITED(trad. Ghana, arr. Anders Hvidberg-Hansen
Talking Drum Duo
Anders Hvidberg-Hansen er selvlært musiker og komponist født 1974 i Roskilde.
Lærer ved Roskilde Musiske Skole
Som musiker er hovedinstrumenterne alverdens slagtøj især afrikansk og sydamerikansk percussion. Han komponerer nordisk verdensmusik under navnet oro liquido samt kontemporær slagtøjsmusik, som ofte har rod et bestemt geografisk sted, er inspireret af en person eller beskriver en tilstand.
Benjamin Ømann, slagtøj og komponist f. 1989 er uddannet ved Rytmisk Musikkonservatorium 2016, slagtøjslærer ved Roskilde Musiske Skole. Har spillet ved Roskilde Musikforening og Roskilde Kunstforenings Palæhavekoncerter siden 2012.
Har gennem tiden spillet i mange forskellige sammenhænge, lige fra fri improvisationsmusik & freejazz, klassisk slagtøjs- og orkestermusik til breakbeat,pop &beatog har haft uropførelser og koncerter i Estland, USA, Danmark, Frankrig, Italien og Rusland.
Løbende arbejder Benjamin på sit eget projekt ”Human Rituals and Robotism”, somhavde sin debut december 2016. En smeltedigel med improvisationsmusik, kompositionsmusik og digitale ”robotmusikstykker” integreret i et samlet udtryk.