kl. 16:00 Koncertkapellet
Sankt Hans Gade 51, 4000 Roskilde
AMALIE MALLING – klaver
Robert Schumann – Waldszenen opus 82
(1810-1856)
Hanne Tofte Jespersen – HAVET OG GRÆSSET bestilt af Amalie Malling – uropførelse
(1956)
Hans Abrahamsen – Himmelmusik I og II
(1952)
W.A. Mozart – Klaversonate nr. 8 i a-mol KV 310
(1756-1791)
Hanne Tofte Jespersen: http://musicforthemysteries.org/
Hanne Tofte Jespersen fortæller om sit nye klaverstykke: HAVET OG GRÆSSET HAVET gik over sine bredder under stormfloden 20.-21.oktober 2024. Jeg er en af de mange, der fik den naturkatastrofe tæt ind på livet. Havet er stadig en kær ven, men også en kraft, som kan smadre og forvandle.
Da Amalie Malling bestilte dette klaverstykke, foreslog hun mig at tage udgangspunkt i naturen. Tidligere i 2024 skulle jeg skrive et andet bestillingsværk i form af en sangcyklus for sopran og klaver. I den forbindelse arbejdede jeg intensivt med Inger Christensens geniale digte og prosatekster fra samlingen Som var mit sind lidt græs der blev fortalt.
Her spiller GRÆSSET en gennemgående rolle. I teksten “Der er landskabets tid” fra 1976 skriver hun bl.a.:
“Der er landskabets tid. Time efter time ligger landskabet og betragter os, mens det gør sine tanker, fortrinsvis i form af græs. Af og stil sætter det en menneskehed i verden; formodentlig i håb om at kunne tale.”
Hen mod slutningen af den korte tekst hedder det:
Så begynder græsset forfra. Og planterne er som Guds blanding. ……Landskabet der læger alle sår. Længe efter at du er død.
Det er sandt, at græsset er ukueligt. Det kommer igen. Vejrer i vinden. Tager fat påny. Både havet og græsset bevæger sig med vinden, og begge er ustyrlige, på hver sin væsensforskellige måde. I klaverstykket har jeg prøvet at bringe dem sammen og give både havet og græsset stemme. Hver for sig – og lidt sammen
Hans Abrahamsen: www.hans_abrahamsen
Amalie Malling: https://www.amaliemalling.com/
Amalie Malling er født af danske forældre i Lübeck, Tyskland, hvor hun begyndte at spille klaver som 6 årig. Som 12 årig flyttede hun til København, hvor hun fik sin uddannelse hos pianisterne Herman D. Koppel og Georg Vásárhelyi. Hun fik sin konservatorieuddannelse hos Hans Leygraf ved Hochschule für Musik und Theater i Hannover, hvor hun afsluttede med koncerteksamen i 1972. Efterfølgende har Amalie Malling haft adskillige studieophold hos Alfred Brendel.
Siden 1972, hvor Amalie Malling vandt 1. pris i Den nordiske Musikkonkurrence, har hun haft en omfat-tende koncertvirksomhed som solist og kammermusiker såvel herhjemme som i det øvrige Europa, USA, Canada, Japan og Kina. Hun har spillet med samtlige danske symfoniorkestre og også optrådt med udenlandske orkestre. Blandt de dirigenter, hun har spillet med, kan nævnes Kiril Kondrashin,
Marek Janowski, Miltiadis Caridis, John Frandsen og Michael Schønwandt.
Amalie Malling har fået tildelt adskillige musikpriser, deriblandt Musikanmelderringens Kunstnerpris, Ja-cob Gades Legat, Gladsaxe Musikpris og Tagea Brandts Rejselegat.
Igennem årene har Amalie Malling været meget aktiv i forskellige kammermusikalske sammenhænge; således spillede hun meget sammen med Kontra-kvartetten og blæserkvintetten Selandia og har desu-den haft et årelangt samarbejde med Esbjerg Ensemblet.
Blandt Amalie Mallings nuværende kammermusikaktiviteter er:
– Cello/klaver-duo med cellisten Morten Zeuthen
– Lied-samarbejde med sopranen Henriette Bonde-Hansen
– Klaver-duo med pianisten Hans Pålsson
Amalie Malling har indspillet en lang række CD’er, deriblandt 4 solo-CD’er med henholdsvis Mozart, Schumann og ny dansk klavermusik, derudover klaverkoncerterne af Schumann, Schönberg, Kuhlau og Grieg med DR SymfoniOrkestret, samt Otto Mallings klaverkoncert med DR UnderholdningsOrke-stret. Desuden flere CD’er med cellisten Morten Zeuthen, (bl.a. samtlige sonater for cello og klaver af Beethoven), Kontra-kvartetten og Selandia-ensemblet.
Amalie Malling har altid haft en særlig interesse for den nykomponerede musik, og en lang række komponister har igennem årene dedikeret værker til hende. 1981-2021 var Amalie Malling docent på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor hun igennem årene uddannede nogle af den unge generations store klaverpersonligheder, såsom Marie Rørbech, Martin Qvist Hansen og Tanja Zapolski.
Denne koncert i TIDLØS 2024 arranger Koncertkapellet i samarbejde med Roskilde Musikforening