GITTA-MARIA SJÖBERG sopran & POLINA FRADKINA klaver / 28.1.2018

kl. 16:00 Himmelev Sognegaard
Fynsvej 69, 4000 Roskilde

[lgc_column grid=”25″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Download program[/lgc_column] [lgc_column grid=”25″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”true”]Download flyer[/lgc_column]
LINKS

Hanne Tofte Jespersen: musicforthemysteries.org

sopranen Gitta-Maria Sjöberg: gittamaria.com

pianisten Polina Fradkina: polinafradkina.com

 

PROGRAM

Sibelius, Tofte Jespersen*, Musorskij

Gitta-Maria Sjöberg sopran og Polina Fradkina klaver

[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Matti Borg
(1956)[/lgc_column][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Cinq poèmes du Prince Concort Henrik de Danemark

Terrasse de café
Détrompes-toi
La Poèsie
L’Histoire
Libellule
[/lgc_column]

[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Jean Sibelius
(1865-1957)[/lgc_column][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Granen opus 75 nr. 5 for soloklaver
Den första kyssen (J.L. Runeberg) opus 37 nr. 1
Demanten på marssnön (J.J. Weksell) opus 36 nr. 6
Var det en dröm (J.J. Weksell) opus 37 nr. 4
[/lgc_column]

[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Hanne Tofte Jespersen
(1956)[/lgc_column][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]På gjennomreise (2017 – uropførelse) digt Marit Tusvik
med komponisthonorar fra Statens Kunstfond
På linje
På gjennomreise
Fortel ikkje meg
[/lgc_column]

***

[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Modest Musorgskij
(1839-1881)[/lgc_column][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]4 sange fra “Barnekammeret” (1868-72 – synges på russisk)

Med Njanja
I skammekrogen
God nat, dukke
Aftenbøn
[/lgc_column]

[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Georg Firtich
(1938 – 2016)[/lgc_column][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Solostykke for klaver
[/lgc_column]

[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Israel Finkelshtein
(1910 – 1987)[/lgc_column][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]2 sange (F. Tyutvchev)

As a piece of paper
The wave and thought
[/lgc_column]

[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Sergej Rachmaninov
(1873-1943)[/lgc_column][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”true”]Forårs Vande (F. Tyutvchev) opus 14 nr. 11 [/lgc_column]

Hanne Tofte Jespersen: PÅ GJENNOMREISE

PÅ GJENNOMREISE – for sopran og klaver til digte af Marit Tusvik.

Gennemsigtig tidløs som at sidde på en telefontråd og mærke stemmerne med fødderne – stikord til itonesættelse af tre af Marit Tusvik digte. I tre korte satser, På gjennomreise, På linje, Fortel ikkje meg, undersøger komponisten rækkevidden af et tilsvarende transparent tonesprog. Hun rækker ud efter digtenes yderste horisont af menneskelig erfaring og gør den hørbar ved at rense sopran- og klaverstemme for patos og i en gennemsigtig dialog iklæde begge lethed.

Marit Tusvik (f.1951) er prisbelønnet norsk digter, forfatter, dramatiker. I DK er to af hendes romaner udkommet i dansk oversættelse. Musikværket til tre af hendes digte i nynorsk originaltekst spiller ind i Gitta-Maria Sjøbergs arbejde med Nordic Sång Festival og skaber nyt repertoire af nordiske stemmer, en lyrikers og en komponists.

 

GITTA-MARIA SJÖBERG

Gitta-Maria Sjöbergs fantastiske sopranstemme har gjort hende til en særdeles skattet gæsteoptræder over hele verden. Hendes alsidighed er ekstraordinær. Hun mestrer lyriske såvel som højdramatiske partier. Alt udført helstøbt og med stort indre liv. Hendes udtryks-fulde repertoire indeholder partier fra Tosca, Madame Butterfly, Mimi , Desdemona, Amelia, Leonora, Arabella, Sieglinde, Brangaene, Rusalka, Katarina Ismailova, Kostelnicka og Emilia Marty. For det sidstnævnte parti blev hun valgt til årets sanger af den førende tyske avis ”German Newspaper”. I efteråret 2014 blev hun inviteret til at åbne den internationale Janácek Festival i Brno som Emilia Marty i “Vec Makropulos”, og anmeldelserne var over-strømmende. Opførelsen blev optaget til opførelse I Den europæiske Radio og tjekkisk TV. For nylig blev forestillingen tildelt 1.e pris for bedste operaproduktion i Tjekkiet og en DVD planlægges. I 2017 laver hun rollen som ”The Mother” i uropførelsen af Louise Alenius’ opera ”Silent Zone” ved Copenhagen Opera Festival.

Gitta-Maria Sjöberg er uddannet ved Københavns Opera Akademi, undervist af professor Kim Borg. Nu giver hun tilbage som inspirerende lærer ved mange Master Classes, hvor unge lovende talenter nyder godt af hendes undervisning og store erfaring.

Gitta-Maria er også en højt begavet “liedsanger”, med solooptrædener over hele Europa. Hun arbejder med samme indlevelse, energi og entusiasme hvad enten det drejer sig om en Schubert-lied, en folkesang eller en jazz-ballade. Denne store interesse for lieder og sange fik hende til at etablere en ny festival i Sverige ”Nordic Song Festival”, – som havde en succesrig premiere i sommeren 2014 med en blanding af masterclasses, koncerter og kunstnerisk forskning. Nordic Song Festival udvikler sig med stor succes og hun siger: VELKOMMEN til NORDIC SONG FESTIVAL den 28 juni – 6 juli 2018!

Imellem hendes mange indspilninger skal også nævnes de højt anerkendte Verdi & Puccini Arier, Nordisk Trio: Nordiske Folkesange og Ballader og 15 sange til digte af Gustaf Fröding. For nylig er en cd med hendes oversættelse af Nordiske julesange blevet udgivet under titlen: Nordic Winter Christmas Songs.

Hendes portræt af den dæmoniske og dog tragiske Kostelnicka i Malmø Operaens opførelse af Jenufa in 2011 blev rost i Opera News som en af de bedste nogensinde, og er tilgængelig på DVD fra ArtHause Musik.

Gitta-Maria Sjöberg har modtaget mange priser og er Ridder af Dannebrogsordenen af 1. grad. Læs mere: www.gittamaria.com

 

POLINA FRADKINA

Polina Fradkina performs as a piano soloist in Russia and abroad- Denmark, Germany, France, Estonia, Lithuania, Israel, Finland and Italy. A major part of her repertoire is academic classical music, often in paradoxical mix with other modern styles. She collaborates with many modern composers, who write music for her personally.

Polina participates in international musical festivals. She performs at concerts of Association of modern music and was nominated for the “St. Petersburg Avant-Garde 2010” award. Her records and concerts are broadcast on radio and TV-stations.

She had the honor to perform for the Queen of Denmark while her Majesty visited.

Polina started her musical education at the age of five, when she entered Musical Lyceum of St. Petersburg Conservatoire in the piano class, after that graduated from St. Petersburg State Conservatoire and Postgraduated Doctorial Course and Music Academy of Tel-Aviv University. She was a stipendiary of Izralian-American Cultural Found.

Polina Fradkina taught piano master class sessions in Denmark and St. Petersburg Academy of Culture.

“…Listening Polina Fradkina play you feel deep satisfaction – that’s how we are talking among each other, if our emotions can be translated in to the words of music. Polina is a truly St. Petersburg musician, her creative work combines such St. Petersburg traditions as classicism, elegant epatage, revolutionary character, the sense of philosophical truth”

Rosbalt News Agency

“…Bright and talented pianist, possesses multicolored musical palette, strong intellectual with a high quality of intelligence”

Saint-Petersburg Classic Magazine

 

HANNE TOFTE JESPERSEN

Komponist, ensembleleder, født 1956. Medlem af Dansk Komponist Forening. Hanne har skrevet vokal- og instrumentalmusik, herunder en række værker for sangstemmer, kor og blandet besætning.

En usædvanlig, bemærkelsesværdig komponist med tiltro til og viden om den menneskelige stemme og med unik sans for musikalsk fortælling. Hun gør brug af en vifte af musikalske rødder, som hun fortætter i sin helt egen originale musikalske stil”, siger Bent-Erik Rasmussen, generalsekretær for Franz Schubert Selskabet i Danmark.

I de seneste år har hun i en række collaborate projects skabt itonesættelser af nutidens land- og bylandskaber.
Ensemble Storstrøm har til 2017 bestilt 30 min musik af hende over temaet ‘Haven’ til basisensemblets nye formidlingsprojekt ‘Tre fortællinger’ med Fuglsang Kunstmuseum og Museum Lolland-Falster.

Til ‘Gottorfer Musik im Lutherjahr’ har hun i 2017 skabt bestillingsværket ‘Gottorfer Tongewebe’ for violin & orgel. Værket fik tysk 1.opførelse i Gottorp Slotskapel april ’17 og blev udvalgt til at indgå udstillingen ‘Luthers Norden’ kurateret af Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Schloss Gottorf.

Hendes seneste korværk ‘Going to Heaven’ til tekst af Emily Dickinson vandt finaleplacering i Linköping Studentsångares Composition Award 2016 og blev uropført okt 2016 i Norrköping.

Esbjerg Ensemble har i 2016/17 ved 10 koncerter opført Farvespillet, interaktiv musikfortælling for cl, bs, vl, slagtøj og 5-8 åriges stemmer og bevægelser (40 min),VIDEO. Uropført i DR-Koncerthuset i 2013 på bestilling af DR-Musikariet og Dkf efter at have vundet deres idekonkurrence.

Hanne dannede Ensemble Music for the Mysteries i 2007. Ensemblet har indspillet to CD’er med hendes musik. I 2011 producerede Schubertiaden ensemblets første opførelser af Melangell – Honningenglens beretning fra 500-tallets Wales som totalkunstværk i samarbejde med Museet for Samtidskunst. I dette værk har hun sat den keltiske /tidligt-kristne mystiker og helgeninde Melangells fortælling i 1 times musik.

– “Original og visionær musik”. – “Moderne mysteriemusik.” – “You really took us on a journey”. – ”MEGET spændende! Musikken rummer både middelalder, renæssance, folkemusik og det moderne – og på intet tidspunkt bliver den banal…” lød anmelderes og publikums respons på de 13 opførelser i 2011-14.
VIDEO fra Island 2014, hvor Stefan Parkman dirigerede Music for the Mysteries’ projekt med South Iceland Chamber Choir og den islandske skuespiller María Ellingsen i fortællerrollen.

I 2014-17 har hun været gennemgående kunstner på Hvis Landet Kunne Tale. I dette musik- og kunstprojekt skaber hun interaktive musikværker for koreograferede børnestemmer og professionel trio ud af børns spontansang og udsagn på fælles vandringer. Bestilt af Roskilde Kommune. www.hvislandetkunnetale.dk

Hanne har modtaget arbejdslegater fra bl.a. Statens Kunstfond og Dkf, bestillingshonorarer fra bl.a. Statens Kunstfond og flere kommuner, mobilitetsstipendier fra KulturKontakt Nord (Island 2012, Færøerne 2010). Hun er uddannet fra Musikvidenskabeligt Institut og Inst. for Film ved Københavns Universitet, organist (PO) fra Sjællands Kirkemusikskole. Hendes musik er opført i DK, Færøerne, Island, Sverige, England, Wales, Tyskland, Italien, Ghana.

Melangell som koreograferet koncert – 2 videoklip fra Skálholt Summer Concerts, ISL 2014: