2X2P slagtøj og klaver / 20.9.2017

kl. 19:30 Roskilde Katedralskole
Holbækvej 59, 4000 Roskilde

J.S. Bach Partita nr. 1
Francis Poulenc Sonate for 2 klaverer
Per Nørgaard Bach to the Future for 2 slagtøjspillere

Eva Noer Kondrup uropførelse
Bela Bartok Sonate for 2 klaver og Slagtøj

2X2P · To pianister To percussionister · 2X2P

Fire solister mødes i det varierede og fantastiske repertoire for denne besætning. De to
klaverers kraftfulde energi bærer det melodiske fundament, og der opstår et nærmest
orkestralt lydbillede sammen med slagtøjets urkraft og uendelige klangfarver.

Motivationen bag ensemblet er at profilere mulighederne i besætningen 2 klaverer og slagtøj
og dermed at håndplukke værker, som giver lytteren et alsidigt og varieret indblik i, hvad
denne ensembletype kan favne, og gennem et blandet program bestående af såvel ”ny” som
”gammel” musik at gennemarbejde og udforske forskellige musikalske facetter der udfordrer
musikernes virtuositet og samspil. Det løbende samarbejde med nogle af nutidens fremmeste
komponister er derfor en naturlig del af ensemblets arbejde med at undersøge og
videreudvikle denne unikke konstellation.

2 PIANISTER & 2 PERCUSSIONISTER
4 solister og 2 duoer rystes sammen →
udkrystallisering →
nyt musikalsk grundstof →
2X2P

Esemblet har spillet koncert landet over: Bl.a. på festivalen ”Holmboe i Horsens”, i Musikkens
Hus i Ålborg, Mantziusgården og Nationalmuseet. Derudover arbejder 2x2p i øjeblikket med en cd-produktion.

Eva Noer Kondrup: Idébaggrund for stykke af cirka 5 minutters varighed til ensemblet “2 x 2 P” til uropførelse i Roskilde Kammermusikforening 20 september 2017 Arbejdstitel: “Udfoldelse”

To klaverer og to slagtøj er en moderne klassisk ensembleform med især Bartoks store værk “Sonate for to klaverer og to slagtøj” som en mulig reference.

I samtale med Thomas Teisner, slagtøjsspiller i ensemblet, gør han det klart, at det
ikke er dén vej, de ønsker at gå. Især fordi slagtøjet i omfang og spilleteknikker på
den tid var ret begrænset.
Min orientering går imidlertid også mod Iannis Xenakis’ “Pleiades”, som har betydet
meget for mig. Der udforsker Xenakis i en række meget specialiserede, meget
arkitektoniske men også udtryksfulde, satser, de forskellige instrumentgrupper.
Satserne hedder således “Metaller”, “Skind”, “Klaviaturer” og “Blandet”.

Den tredie vej, som ofte har været igangsætter for mig, er, at kende instrumentets,
her instrumnternes, idiomatik og historie, og så gå stik imod.
Jeg har derfor valgt temaet “en blomsts udfoldelse” til brug for at skabe dette, trods
alt mindre, værk, altså ikke det store sonatetema, men en lille idé.
At en blomst folder sig ud er et stærkt poetisk tema med æteriske konnotationer,
duften og lyset fx. Altså i nogen grad (!) en kontrast til det, som vanligvis forbindes
med slagtøjets udtryk som powerfuldt, støjende og mindre æterisk(!) Hvor
klavererne mere her er musikken altmuligmænd.

Det er af samme grund, at jeg helt tilbage i 1996 skabte værket “Diary from the
Mountains” for solofløjte til Lena Kildahl: dér brugte jeg trommeassociationer til at
udvide fløjtens udstryk med.

At arbejde med botanik og naturfænomener er, hvad jeg gør p.t. Her nogle eksempler: “Uglemærker” for blandet kor 2015 til tekster af Eske K. Mathiesen, “En tur på stranden”, solostykker meds titler som “Klint” og “Mågespor” fra 2016 for hhv. solo violin og klaver til musikskoleelever.

Rent tilfældigt skriver jeg p.t. på nogle satser for firhændigt klaver, “Fjordgræs”,
foreløbigt til opførelse i privat regi. “Fjordgræs” kommer til at danne en foreløbig
satsteknisk base for mit værk til 2x2P, selvom jeg her mest arbejder mig tættere på
mit feministiske kniplingstema.

Eva Noer Kondrup, Christianshavn 3. januar 2017

Kristoffer Hyldig, klaver
Er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums solistklasse. Derudover har han
deltaget i masterclasses med Rolf Hind, Malcolm Martineau, Leif Ove Andsnes og Helmuth
Deutsch. Kristoffer Hyldig er meget aktiv i dansk musikliv og spiller jævnligt i musikforeninger
og festivaler både som solist, kammermusiker og akkompagnatør og har derudover givet
koncerter i Italien, Tyskland, Polen og New York. Han samarbejder med Zentropa, hvor han er
medvirkende i flere film både på lyd- og filmsiden. Han har optrådt flere gange med orkester,
bl.a. i 2012 med Sjællands Symfoniorkester, i 2006 med Aalborg symfoniorkester og i 2008
med Messiaen’s ‘Oiseaux exotiques’ i Den Sorte Diamant med Jean Thorel. Udover sidstnævnte
værk opførte han i 2008 en række af Messiaens værker, heriblandt det omfattende klaverværk
’Vingt regards sur l’Enfant-Jésus’, en del kammermusik samt ’Harawi’ for sopran og klaver.
Sidstnævnte har han indspillet på pladeforlaget Naxos. Han har fået tildelt flere priser,
heriblandt Jacob Gades store legat. I 2012 modtog Kristoffer Hyldig anmelderringens
hæderspris.

Anne Holm-Nielsen, klaver
Er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatoriums solistklasse med kammermusik og
akkompagnement som speciale. Havde sin debut som solist med symfoniorkester som 12-årig
og har vundet adskillige priser i diverse konkurrencer bl.a. 1. pris og VIP pris i den Danske
Steinway Festival. Udover solospillet er Anne en aktiv kammermusiker. Således er hun pianist i
klavertrioen Trio Dania og ensemblet Modern Tango Quintet, der udgav deres anmelderroste
debut-cd med Kim Sjøgren i 2006 og giver koncerter i kammermusikforeninger og festivaler
landet over. Deres anden cd med nyskrevne tangoer udkom i foråret 2014. Har modtaget
adskillige legater hvoraf Sonnings Stipendiat, Ester Vagnings Fonds Legat og Alexander
Stoffregens Mindelegat kan nævnes. Har deltaget i masterclasses med bl.a. Mikhael Rudy,
Helmuth Deutsch, Rudolf Jansen og Malcolm Martinu samt givet koncerter i Sverige, England,
Tyskland, Italien, Spanien, Grækenland, Slovenien, Canada og USA.

David Hildebrandt, percussion
Er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums solistklasse. Han er særdeles
aktiv på den danske såvel som den udenlandske musikscene og har turneret med diverse
orkestre i Europa, USA og Asien. I 2002 vandt han 1. pris i Det Kgl. Danske
Musikkonservatoriums solistkonkurrence og modtog i den forbindelse William Christiansens
Legat. Er desuden blevet tildelt den prestigefyldte Gladsaxe Musikpris 2004 for sit solistiske
virke.David kan opleves i mange forskellige sammenhænge – både som solist og som
ensemble- og orkestermusiker. Han udgør en tredjedel af ensemblet Alpha samt trioen Pace,
som blandt andet samarbejder med Dansk Danseteater med hvem de netop har turneret i
England.

Thomas Teisner, percussion
Er uddannet fra det Fynske Musikkonservatoriums solistklasse samt fra Hochschule für Musik
”Hans Eisler” i Berlin og har endvidere haft et studieophold på Julliard i New York hos
Solopercussionist i NY-Phil, D. Druckmann. Thomas er en alsidig slagtøjsspiller og har et stort
virke både som orkestermusiker, kammermusiker og solist. Han spiller jævnligt med diverse
danske og udenlandske symfoniorkestre og ensembler som: München Kammerorchester,
Worldbrass, Athelas, Ulster Orchestra, Radiosymfoniorkestret og Det Kgl. Kapel. Desuden har
han været medlem af forskellige internationale orkestre som Mahlerorkestret,
Verdensorkestret, Pacific Music Festival samt The Janacek Orchestra og har bl.a. indspillet Carl
Nielsens 4. Symfoni ”Det Uudslukkelige” i philharmonien i Berlin med Verdensorkestret.