KunstKoncert IV / TALKING DRUM DUO, GERTIE JOHNSSON blokfløjter m.fl / 22.8.2020

kl 12.15 Palæhaven, Palæstræde 4000 Roskilde

Talking Drum Duo: publikumsvandring

Kan man male musik? Hvordan påvirker omgivelserne i byrummet billedkunstneren og musikere.

En kunstmaler står med sit staffeli og maler et værk et centralt sted i Roskilde byrum.

Billedkunstneren lytter til musikken, opført af to musikere, der har komponeret et værk til øjeblikket. Alle kunstnere bliver påvirket af omgivelserne også af publikum, der – tilfældigt? – kommer forbi og som bliver inddraget i eventen – kan det ses og høres?

KunstKoncert IV

Gertie Johnsson, blokfløjter

Talking Drum Duo: Benjamin Ømann & Anders Hvidberg-Hansen, slagtøj

Lisbeth Johannsen – performance/maleri

Lis Just, Stork Majgaard – maleri

Roskilde Musikklasse på Østervangskolen & Roskilde Musiske Skole fløjteelever

Musikværker fra KunstKoncert I-III samt Spejling af Sfæriske Stunder (Benjamin Ømann & Borger) indgår i et samlet værk: KULMINATION

Billedværker fra KunstKoncert I-III udstilles i Palæfløjen/Palæhaven.

KunstKoncert I – IV samlet oversigt

KunstKoncert I
Lørdag den 8/8 kl. 14 foran Palæet, Palæstræde 4000 Roskilde
Anders Hvidberg-Hansen & Benjamin Ømann, slagtøj
Lisbeth Johannsen – performance/maleri

KunstKoncert II
Fredag den 14/8 kl. 15 i Bibliotekshaven, Dronning Margrethes Vej 14, 4000 Roskilde
Anders Hvidberg-Hansen, slagtøj & Gertie Johnsson, fløjter
Lis Just – maleri

KunstKoncert III
Lørdag den 15/8 kl. 14 ved Kreativt hus for børn – Algade 31, 4000 Roskilde
Benjamin Ømann, slagtøj & Gertie Johnsson, fløjter
Stork Majgaard – maleri

KunstKoncert IV
Lørdag den 22/8 kl. 12.15 i Palæhaven, Palæstræde 4000 Roskilde
Gertie Johnsson, blokfløjter
Talking Drum Duo: Benjamin Ømann & Anders Hvidberg-Hansen, slagtøj
Lisbeth Johannsen – performance/maleri

Hør musik af Gertie Johnsson, Benjamin Ømann og Anders Hvidberg-Hansen:

Gertie Johnsson – Bagvand 1. og 2. sats

Benjamin Ømann – Gamelanish

Anders Hvidberg-Hansen – Som Sommer

 

Komponisterne skriver om deres nye værker:

Gertie Johnsson:

Højt til loftet

Mine værker til KunstKoncert I – IV i Roskilde Byrum tager konkret afsæt i det underlag,
vi befinder os på, asfalt, jord, brosten, beton. Musikken begynder dystert, mørkt og tungt og bevæger sig ad melodiske omveje rundt om publikum og opad, stadig højere op.

Jeg vil udnytte, at der i bogstavelig forstand er uendelig højt til loftet, musikken kommer til at afspejle dette, og det kommer til at larme…

– de melodiske omveje fra jorden og op i himlen forsøger at fange det lørdagshandlende publikum ind med sporadiske glimt af noget, der måske, måske ikke, minder om for længst glemte popsange, sentimentale melodier eller populær gøgler-underholdning på markedspladsen.

Musikken bliver skrevet for fem forskellige typer fløjter samt stemt og ustemt slagtøj. Klangmæssigt fletter instrumenterne sig ideelt set ind i lyden af Domkirkens klokker, som jeg vil forsøge at implementere som den usynlige tredje musiker i værkerne.

Kirkeklokkerne får dermed en vigtig rolle i musikken.

Gertie Johnsson

 

Benjamin Ømann:

Flettet Spor 1 Fantasi og Tankestrømme for blokfløjte og slagtøj.

Musikken får frit løb – en fantasi omkring menneskers tankestrømme i bybilledet; interagerende, forbipasserende og forandrende hinanden i et fletværk af gøremål og retninger.

Flettet Spor 2 Hjerterytme og emotioner for 2 slagtøjsspillere

Igen – som Flettet Spor1 – bliver der musikalsk digtet ud fra menneskers fletten ind og ud af hinandens liv i bybilledet; interagerende og i grupper såvel som solitære og forbipasserende. Men nu med større fokus på hjerterne og emotionernes rytme og indvirkning på hinanden. Hjerter bevæger sig rundt om hinanden, møder hinanden, passere hinanden. Hjerter er iltre, hjerter er stressede. Hjerter finder hinanden i tillid og rolig rytme. Hjerter er levende. Motiver sætter gang i emotioner med ny puls og rytme til følge. Kroppen følger med. Hjerter brydes.

Spejling af Sfæriske Stunder fra Roskilde Bymidte, sammen med kunstneren Borger.

Vi udvælger hjørner eller gadekryds af Roskilde Bymidte, som vi undersøger lyden af. Vi vil i skabelsesprocessen vende tilbage til samme steder på samme klokkeslæt i døgnet, og indtage indtrykket, suge sfæren ind, undersøge stedet.

Spejling af Sfæriske Stunder vil vil tage afsæt i og være en spejling af lyden, indtrykket og sfæren i det hele taget og blive opført samlet som en del af opførelsen af Kulmination (KunstKoncert IV)

Benjamin Ømann

 

Anders Hvidberg-Hansen:

FLOW/FEELING/FIGURE & people.painting.peace. inddrager begge publikum som aktive medspillere/-skabere i koncertstedets specifikke beliggenhed og akustik. Musikernes samspil med en billedkunstnerens samtidige arbejde har afgørende betydning for værkets tilblivelse og endelige udformning.

  • FLOW/FEELING/FIGURE for 2 percussion og billedkunstner

Værket bygger på den tredelte forståelse og oplevelse af begrebet rytme, som vi bl.a. finder i den sydindiske musikteori konnakol. Når vi oplever en rytme (en figur), mærker vi implicit de mindste bevægelser (følelsen) samt den grundlæggende puls (det flydende tempo). Publikum introduceres på musikalsk vis ved selv at spille én af de tre roller. Derefter byttes rollerne om og begreberne vendes på hovedet: Hvor er pulsen? Hvilken følelse får jeg? Hvordan ser figuren ud?

Musikken spejler og spejles i den samtidige skabelse af et billedværk, hvor de samme begreber (måske?) går igen i den visuelle oplevelse.

people.painting.peace. for hand pan/percussion, blokfløjter og billedkunstner

Værkets tre satser bliver først præsenteret i et (normalt) lineært forløb: publikum aktiveres som lydskabere; musikere og billedkunstner interagerer i et fælles lydmaleri; og vi søger den indre ro og ydre fred, som kun opstår i ’evige øjeblikke’. Derefter blandes farver og lyde i et cirkulært og til dels improvisatorisk forløb, hvor mennesker møder musik møder maleri møder… mening?

Hvis dette er et forsøg på demokratisk kunst, er det i så fald lige dele demokratisering af selve kunstoplevelsen som af fælles skabelse – vi skabes i det fælles lige så vel som, vi skaber noget sammen.

Anders Hvidberg-Hansen

 

Gertie Johnsson er uddannet i blokfløjte og sang fra Det kongelige danske Musikkonservatorium, Indiana University School of Music og Koninklijk Conservatorium Den Haag. GJ er aktiv solist og kammermusiker med koncerter i hele Europa samt USA, Sydamerika og Mellemøsten og har flere TV-, radio- og pladeindspilninger på CV´et.

Hun har specialiseret sig i musik fra middelalderen og renæssancen, både den noterede og den improviserede musik, og har undervist og holdt workshops over hele verden.

Gertie forholder mig både reproducerende og kompositorisk til musikken, som hun siger:

Musik er eventyr, og det er befriende at kunne skabe den selv og fortælle lige netop de historier, jeg synes skal fortælles. Krydsfeltet mellem musikken og andre kunstarter giver mig næring, og jeg forsøger altid at implementere flere udtryksformer i mine koncerter.’

Gertie underviser på Roskilde Musiske Skole og dirigerer og er medstifter af Roskilde Renæssanceband, som mønstrer 50 til 60 unge entusiastiske musikere. Siden 2014 har hun desuden undervist i komposition for unge mennesker i Region Sjælland.

 

Talking Drum Duo

Anders Hvidberg-Hansen er selvlært musiker og komponist født 1974 i Roskilde.

Lærer ved Roskilde Musiske Skole

Som musiker er hovedinstrumenterne alverdens slagtøj især afrikansk og sydamerikansk percussion. Han komponerer nordisk verdensmusik under navnet oro liquido samt kontemporær slagtøjsmusik, som ofte har rod et bestemt geografisk sted, er inspireret af en person eller beskriver en tilstand.

Benjamin Ømann, slagtøj og komponist f. 1989 er uddannet ved Rytmisk Musikkonservatorium 2016, slagtøjslærer ved Roskilde Musiske Skole. Har spillet ved Roskilde Musikforening og Roskilde Kunstforenings Palæhavekoncerter siden 2012.

Har gennem tiden spillet i mange forskellige sammenhænge, lige fra fri improvisationsmusik & freejazz, klassisk slagtøjs- og orkestermusik til breakbeat, pop & beat og har haft uropførelser og koncerter i Estland, USA, Danmark, Frankrig, Italien og Rusland.

Løbende arbejder Benjamin på sit eget projekt ”Human Rituals and Robotism”, som havde sin debut december 2016. En smeltedigel med improvisationsmusik, kompositionsmusik og digitale ”robotmusikstykker” integreret i et samlet udtryk.

Lis Just, download cv

Lisbeth Johannsen, download cv

Stork Majgaard, download cv