OPERA I ROSKILDE SØNDAG DEN 31. JULI 2022

For 32. gang kan operafans nyde opera under åben himmel med Roskilde Domkirke som smuk kulisse. Først har Folkeuniversitetet i Roskilde og siden 2010 de tre kunstneriske foreninger i Roskilde – Roskilde Musikforening, Roskilde Teater & Roskilde Kunstforening – inviteret Den Kongelige Opera til udendørs sommerkoncert i Palægården ved Stændertorvet.

Det er blevet en populær og velbesøgt tradition, når 4 af Den Kongelige Operas stjernesolister – akkompagneret af en pianist synger uddrag fra den kommende operasæsons righoldige repertoire, mens publikum hygger med picnic i Palægården. En conferencier lægger op til de skønne arier fraoperaens verden.

I 2020 tvang pandemien os til for første gang at aflyse. Og i 2021 måtte vi ændre indretningen af publikumsområdet og fjerne bordene, således at alle publikummer med front mod scenen. Men i 2022 forventer vi at kunne gennemføre koncerten efter det velkendte koncept med borde og stole.

Så derfor glæder vi os i år blot endnu mere til at byde publikum velkommen til dette traditionsrige arrangement.

Billetsalget åbner den 1. maj på roskildeteater.dk. Billetter kan også købes hos Roskilde Kunstforening, Stændertorvet 3C, 4000 Roskilde. Åbningstider tirsdag-søndag kl. 12-16, mandag lukket.

Medvirkende: Sine Bundgaard (sopran), Hanne Fischer (mezzosopran), Niels Jørgen Riis (tenor), Magnus Berg (bas), Thomas Bagwell, (pianist) samt Lars Halby (konferencier)

Billetpris: 275 kr. (250 kr. for medlemmer af Roskilde Teater, Roskilde Musikforening og Roskilde Kunstforening).

AFLYSNING PÅ GRUND AF DÅRLIGT VEJR

Beslutningen om udsættelse eller aflysning tages ved koncertens start, da vejret kan ændre sig meget i løbet af dagen, og det ikke sjældent klarer op hen mod aften.

Vi er i løbende kontakt med Meteorologisk Institut vedr. vejrprognosen for området. I tilfælde af regnvejr vil koncerten blive forsøgt gennemført. Ved kraftigere regn kan koncertens start blive udsat i op til 30 minutter, eller koncerten kan blive midlertidigt afbrudt undervejs.

Såfremt koncerten aflyses, inden denne er startet, refunderer vi billetterne. Sker aflysning efter at koncerten er påbegyndt, refunderes billetterne ikke.

Vi har endnu ikke været i en situation, hvor vi måtte aflyse operakoncerten på grund af dårligt vejr. .

De stemningsfulde omgivelser og ideelle koncert forhold, hvor Domkirkens klokker er en traditionsrig del af lydbilledet, har gjort det til et årligt tilløbsstykke, hvor publikum hygger med kreative picnic-kurve og lader sig rive med af de stærke følelser på scenen.

Dørene åbnes kl. 18, hvor man kan tage plads med sin madkurv ved det bestilte bord. Der vil være mulighed for at købe drikkevarer.

Koncerten begynder kl. 19.30 og varer ca. 2 timer (incl. pause).