DANIEL EKLUND bratsch FILIP STRAUCH klaver / 9.3.2022

Rebecca Clarke          Sonate for bratsch og klaver

Kuno Kjærbye             Sonate for bratsch og klaver #2

150 kr. / Studerende 70 kr. / Under 18 år gratis /
100 kr for medlemmer af Roskilde Musikforening, Hørsholm Musikforening, Schubertselskabet eller Lyngby-Taarbæk Musikforening

NB billetsalg og tilmelding via Hørsholm Kirkes hjemmeside: https://horsholmkirke.dk/

Kuno Kjærbye
Sonate for bratsch og klaver #2 giver musikalsk stemme til romanen Witch Child af den engelske forfatter Celia Rees. Witch Child er historien om pigen Mary, der i 1600-tallet flygter til de nye kolonier i Amerika efter at hendes bedstemoder er blevet dømt som heks.
En central scene er Marys fortælling om sit møde med en gammel indiansk medicinmand.
Hun gennemlever et shamanistisk ritual, hvor hun danser som ulv, ørn, hare og skovskade.
I sonaten er det blevet til fire danse. Om danseritualet forgår her eller i anden verden, det står til lytterens egen fantasi.

Daniel Eklund er født og opvokset i Lund, Sverige, hvor han som allerede 5-årig begyndte at spille bratsch efter Suzuki-metoden. I 2015 debuterede han fra solistklassen på Det Kongelige Danske Mu-sikkonservatorium, hvor han har studeret hos professor Lars Anders Tomter og Tim Frederiksen.

Daniel Eklund spiller meget kammermusik, bland andet i Nordic String Quartet Kvartetten, som havde sin debut fra solistklassen på DKDM i 2018, har optrådt på en række scener og musikfestivaller både inden og uden for Skandinaviens grænser.
Deres debut-cd med musik af Pelle Gudmundsen-Holmgreen vandt i 2019 P2 Prisen under kategorien ”Årets album med ny klassisk”. Også danske Nancy Dalbergs samlede strygekvartetter udkom i samarbejde med Dacapo i 2019. Det engelske MusicWeb International satte CD’en på deres liste over “Recording of the year”. Nordic String Quartet er modtager af Odd Fellow Logernes Musikpris, Léonie Sonnings Talentpris samt Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Legat.

Siden 2013 har Daniel Eklund haft fast stilling som solobratschist i det svenske kammerorkester Musicae Vitae, som han ved flere lejligheder har været solist med.

Filip Strauch – klaver, havde debut fra DKDM, København i 2016 fra Niklas Sivelovs klasse. Inden da studerede han i St.Petersburg 2013-14 hos V.Shakin og S.Maltse. Allerede i sin studietid opførte han Beethovens koncert nr. 4 med Copenhagen Phil. Har udgivet solo CD med værker af Rachmaninov, Scriabin og Ravel i 2015 og med cellist Jonathan Swensen cd med værker af Schubert og Rachmaninov i 2018.