KONCERTER

Download sæsonprogram 2019-20

Velkommen til sæson 2019-20

Skal man karakterisere sæson 2019-20 med et ord, er det ordet ‘fortælling’.

To liedkoncerter og to korkoncerter giver en åbenbar sammenhæng mellem digt og musik,

men også i de øvrige koncerter møder vi den billedskabende kraft – f.eks i Symphonie Fantastique komponeret af franske Hector Berlioz uropført i Paris i 1830 i den tidlige romantiks opblomstring,

en medrivende fortælling i musik om uigengældt kærlighed; Copenhagen Phil spiller dette pragtværk, når de for første gang i 10 år kommer til Roskilde for at give koncert.

Eller – i marts kommer blæserkvintetten Opus Zoo og spiller – ja bl.a. Luciano Berios Opus Zoo for reciterende træblæserkvintet, undertitlen til værket er ‘Childrens play’ – umiddelbart lyder det hele meget ligefremt, men musik og tekst ejer en underliggende dobbelt strøm, som giver kan give mindelser om Orwells dyrefarm…

I sæsonens sidste koncert med Ying-Hsueh Chen hører vi Psapphafra 1975 af den græske komponist Iannis Xenakis, en musik som genskaber af den rytmiske struktur i digteren Sapphos ord – digte sanselige og melodiske, skrevet 600 f.kr.

Og det er jo netop musikkens styrke og udfoldelse – mangetydig med flere tolkningslag for komponist, musiker såvel som tilhører.

Kuno Kjærbye – Formand Roskilde Musikforening

KONCERTSERIEN

PALÆHAVEKONCERTER

Roskilde Musikforening og Roskilde Kunstforening byder velkommen til 3 Palæhavekoncerter med fri en-tre.

Den første foregår i selve Palæhaven, den næste både i Palæhaven og Salen, Roskilde Gymnasium – en musikalsk vandring med publikum over Domkirkepladsen mellem palæhave og gymnasium, den sidste er indendørs i Palæfløjen, dog med mulighed for via højtaleranlæg at nyde den udenfor i Palægården.

Alle tre koncerter starter kl 12:15.

Lørdag d. 17 august – 8. Regiment

Lørdag d. 24 august – Talking Drum Duo, Gertie Johnsson blokfløjter, Roskilde Renæssanceband og Ros-kilde Musikklasse på Østervangskolen.

Lørdag d. 30 august – Dream Your Music Quartet

Til alle koncerterne byder de to foreninger på vand og æblemost, og vin kan købes.

PALÆFLØJ KONCERTER

Unge musikstuderende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og elever MGK Sjælland og Roskilde Musiske Skole giver koncerter.

De får mulighed for at spille for et lydhørt publikum, givende både for dem og for os, da de er utroligt dygtige på deres instrument.

De fortæller gerne om dem selv og om den musik, de spiller.

Koncerterne arrangeres i samarbejde med Roskilde Kunstforening.
Entre for medlemmer af Roskilde Musikforening og Roskilde Kunstforeninger 30kr.
For ikke-medlemmer 50 kr.

OPERA I ROSKILDE

opera_i_roskilde_webheader
Igen i år – for 30. gang – inviterer Roskilde Teater, Roskilde Kunstforening og Roskilde Musikforening i samarbejde med Det Kgl. Teater på højdepunkter fra operaens oplevelsesrige verden.

AMDRUPPRIS KONCERT

Prisen er opkaldt efter Mogens og Inger Margrethe Amdrup, der testamenterede en del af deres arv til Roskilde Musikforening. Prisen kan gives som støtte bl.a. til videregående uddannelse til elever ved Roskilde Musiske Skole, herunder elever ved den klassiske talentlinie.

Prisen uddeles én gang årligt.