COPENHAGEN CLASSIC / 7.3.2021

Ingemar Brantelid & Henrik Brendstrup – cello
Katrine Øigaard – kontrabas

Hakon Børresen: Strygesekstet opus 5

W.A. Mozart: Concertante c-mol for violin bratsch og orkester Es-dur, K. 364, arr. for septet
Dohnanyi: Serenade for String Trio op.10 22’

Uropførelse for septet

I 2 årtier har Copenhagen Classic været en del af Danmarks førende kammermusikensembler.
Seks af landets bedste strygere har her fundet hinanden i inspireret samspil, og via en usædvanlig og varieret programplanlægning er ensemblet blevet yderst efterspurgt med koncerter ved alle de vigtigste festivaler og musikforeninger. Copenhagen Classic har siden ensemblets debut i 1997 høstet
fremragende anmeldelser, både i dets grundform som strygesekstet, og i selskab med ledende gæste-solister, fortrinsvis sangere, pianister og blæsere. Den danske musik spiller en stor rolle i Copenhagen Classic’s repertoire, og en række helt nye danske værker er ligeledes blevet bestilt og uropført af
ensemblet. Copenhagen Classic har indspillet CD’er for CPO og EMI.

Lyt til COPENHAGEN CLASSIC:
Korngold: Sextet (1916) op. 10

Katrine Øigaard, kontrabas – er uddannet hos professor Ludwig Streicher på Hochschule für Musik i Wien. Hun var i den periode solobassist i EF-orkestret og medlem af Wiener Kammerorkester. 1990-99 var hun ansat på en soloplads i Danmarks Radios Symfoniorkester, men besluttede herefter at blive freelance-musiker. Og engagementerne siden da har været mange og forskellige med specielt fokus på kammermusik. Hun er bl.a. medlem af Det Norske Kammerorkester, solobassist i Danmarks Underholdningsorkester og medlem af Diamant Ensemblet. Hun spiller jævnligt med diverse ensembler og kammerorkestre i Norden og har desuden optrådt med mange internationalt fremtrædende musikere på et stort antal kammermusikfestivaler.