TALKING DRUM DUO / 26.8.2017

Download flyer om koncerten

Anders Hvidberg – Hansen & Benjamin Ømann slagtøj

Talking Drum Duo, Anders Hvidberg-Hansen og Benjamin Ømann slagtøj

uropfører bl.a. to egne værker ved koncerten:

Concerto dall’Albero af Anders Hvidberg-Hansen og Gangarter af Benjamin Ømann.

Anders Hvidberg-Hansen er selvlært musiker og komponist født 1974 i Roskilde.

Lærer ved Roskilde Musiske Skole

Som musiker er hovedinstrumenterne alverdens slagtøj især afrikansk og sydamerikansk percussion. Han komponerer nordisk verdensmusik under navnet oro liquido samt kontemporær slagtøjsmusik, som ofte har rod et bestemt geografisk sted, er inspireret af en person eller beskriver en tilstand. Værket ’Drum Circle: Night Suite’ fra 2002 er således en sindets rejse gennem søvnens og drømmenes faser skrevet til Skt. Ibs Kirke i Roskilde.

Også lørdag den 26/8 er der tale om en uropførelse skrevet til lejligheden og ikke mindst stedet: under den store blodbøg i Palæhaven. Værket er en koncert for to slagtøjsspillere, som i fem satser beskriver en spirituel bevægelse eller udvikling. Første sats (Faldet) kan høres som et ’omvendt syndefald’ væk fra den menneskelige bevidsthed; i anden sats (Drømmen) mødes vi af dybereliggende tegn og visioner; tredje sats (Øen) er en tilstand af ensomhed og kontemplation; i fjerde sats (Træet) starter bevægelsen mod en ny bevidsthed; og i femte sats (Døren) åbnes op for en ny virkelighed, en ny livsanskuelse.

Concerto dall’Albero

I La Caduta

II Il Sogno

III L’Isola

IV L’Albero

V La Porta

Benjamin Ømann fortæller om Gangarter:

“Stiller man sig på hovedet, kan man ane selv de mest stilfærdige fodgængeres hovedtoppe danse op og ned i takt med deres egen gang. Himlen ser gigantisk ud på denne måde, som et ocean man kan hoppe op i, var det ikke for tyngdekraften på planeten. Det bliver tydeligt og fascinerende, hvordan menneskene i et fletværk af pulseren nærmest suges fast til Jorden. En forskellighed i tempo og udtryk som jeg vil gendigte i mit værk for to slagtøj”.

Benjamin Ømann, slagtøj og komponist f. 1989 er uddannet ved Rytmisk Musikkonservatorium 2016, slagtøjslærer ved Roskilde Musiske Skole. Har spillet ved Roskilde Musikforening og Roskilde Kunstforenings Palæhavekoncerter siden 2012.

Har haft uropførelser og koncerter i Estland, USA, Danmark, Frankrig, Italien og Rusland

Hans projekt Human Rituals & Robotism havde sin debut december 2016.

Bands:

2016- Human Rituals & Robotism;